Pár napja foglalkoztunk a belterületi kátyúkkal, most jöjjenek a külterületek. Néhány napja Szentkirály és Tiszakécske között az úthibák ideiglenes, hideg aszfaltkeverékkel történő javítását végezte a Magyar Közút Nonprofit Zrt.- írja a BAON.hu hírportál. Nem köztudott: a balesetveszélyesnek ítélt kátyúkat akárki bejelentheti a közútkezelőnek telefonon vagy e-mailben!
A téli időszakban keletkező kátyúk ideiglenes, hideg aszfaltkeverékkel történő javítását folyamatosan végzi a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Egyelőre nem működnek az aszfaltkeverő telepek, a meleg aszfalt előállítása várhatóan április elsejétől indul újra, akkortól lesz mód tartós burkolatjavításokat végezni közutakon.
A társaság eddigi tapasztalatai szerint az előző évekhez képest kevesebb úthiba keletkezett a megye országos közúthálózatán. – Az elmúlt téli időszak ugyan csapadékos volt, de a burkolat alatti földművek szárazak maradtak – mivel év közben kevés volt a csapadék – így nem okozott olyan mértékű leromlást a fagyás-olvadásos időszak az utak állapotában, mint a korábbi években – ad magyarázatot Horváth József, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatói titkárságvezetője.
– A kátyúk darabszámát nem jegyezzük, csak az elvégzett kátyúzási mennyiségeket rögzítjük. Egész évben, a nap 24 órájában hívható a megyei diszpécser szolgálat (tel.: 76/480-630), illetve az info@bacs.kozut.hu elektronikus címen is bárki tehet bejelentést a balesetveszélyes úthibákra vonatkozóan.
Megyénk útjain idén eddig 124 tonna hidegaszfaltot kátyúztak el, napi szinten 10-12 tonnányit dolgoznak be az utakba. A kátyúzási sorrendet az út kategóriába sorolása (főút, mellékút) határozza meg, illetve a kátyúk balesetveszélyessége. Utóbbi kritériumai: „éles” szélei vannak, 4 cm-nél mélyebb, kiterjedése akkora, hogy belefér a gépjármű kereke.
A közutakról szóló törvény szerint az út tulajdonosa (ez általában a közútkezelő vagy valamelyik önkormányzat) köteles azt közlekedésre alkalmas állapotban tartani. Ellenkező esetben felelnie kell a károkért. A pórul járt sofőröknek azonban bizonyítaniuk kell, hogy a kátyúk és a sérülések között ok-okozati összefüggés van. Ehhez célszerű megörökíteni a helyszínt fényképezőgéppel vagy fotózásra alkalmas mobillal, tanúval igazolni a káreset körülményeit. Ez lehet egy idegen autós, de rendőr is, aki jegyzőkönyvet vesz fel. Mindezek birtokában lehet bejelenti a kárigényt az út kezelőjének.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Bács-Kiskun Megyei Igazgatóság kezelésében lévő közúthálózaton bekövetkezett kátyúkárral kapcsolatban a tavaly 67 kárigényt nyújtottak be az autósok, ebből 9-et utasított el a társaság.
– A kátyúk és a károk között ok-okozati összefüggés mindig megállapítható volt, de amely útszakaszokon már ki voltak helyezve a kátyúveszélyre utaló jelzőtáblák, azon kárigényeket elutasítottuk – folytatja Horváth József. – A bejelentés beérkezésétől számítva 1-2 munkanap alatt továbbítjuk a kárigényeket a biztosító felé, ezután a biztosítási kárszakértő megvizsgálja a károsodott gépjárművet. A szakvélemény után az illetékes üzemmérnökség nyilatkozata alapján kerül elbírálásra a kárigény. A procedúra 1-2 hét alatt lezajlik. Az elutasított károsultak természetesen fordulhatnak bírósághoz. Tavaly 2 per volt a megyei igazgatóság területén.
(Fotó: BAON.hu)
Utolsó kommentek